Elke avond ga ik slapen met een boek. Als het een rustige avond is heb ik een uur om te lezen. Op andere avonden slechts tien minuten. Slapen zonder boek lukt, maar voelt onwennig. Alsof ik iets mis. Welke boeken ik lees, hou ik bij met Goodreads.
Goodreads is een online sociale media platvorm voor lezers. Op het einde van het jaar delen ze een overzichtje met betrekking tot de boeken die je het afgelopen jaar las. Hieronder lees je enkele leuke feitjes van mijn boekenjaar.
- Dit jaar las ik 74 boeken. Verdeeld over deze boeken las ik 23 665 pagina’s.
- Het dunste boek van het jaar was Winnie De Pooh deel 2 geschreven door A.A. Milne.
- Het dikste boek was het laatstverschenen deel uit de Zeven zussen-serie, De Zevende zus. Dit boek telde maar liefst 693 pagina’s.
- De gemiddelde dikte is 319 pagina’s.
- De boeken die mijn kijk op de wereld dit jaar hebben veranderd, vind je terug in deze post op Instagram.
Welke boeken las ik? Hieronder deel ik een overzichtje (in chronologische volgorde).
- Outdoor handboek – Gerard Janssen
- Wandellust – Cynthia Schultz
- Spaar de spotvogel – Harper Lee
- De ijzeren engel – Cassandra Clare
- De ijzeren prins – Cassandra Clare
- Het jaar van de hamster – Laura Janssens
- Maak je eigen jungle – Katja Staring
- Buiten gebeurt het – Arjan Postma
- Winnie De Pooh deel 2 – A.A. Milne
- Harry Potter en de geheime kamer – J.K. Rowling
- De buitenjongen – Paolo Cognetti
- Midnight Sun – Stefanie Meyer
- De zilverboom – Lucinda Riley
- Maan – Lucinda Riley
- Emma – Jane Austen
- De ijzeren prinses – Cassandra Clare
- Schaduw – Lucinda Riley
- De goede zoon – Rob Van Essen
- Voor jou – Jojo Moyes
- Stuur me een berichtje – Jill Mansell
- Hallo, tot ziens en alles daartussen – Jennifer E. Smith
- Drankhangen – Miska Rantanen
- Moffenmeisje – Pam Jenoff
- Wat zou Justyce doen – Nic Stone
- Als je bloeddruk daalt – Christine Geysen
- Shinrin-Yoku – Anette Lavrijsen
- Zakboek voor het bosbaden – Sarah Devos
- Gesprekken met vrienden – Sally Rooney
- Voluit Samuel – Do van Ranst
- De zevende zus – Lucinda Riley
- Unsinkable – Lotte van den Noort
- Het onzichtbare leven van Addie Larue – V.E. Schwab
- De Academie – Astrid Boonstoppel
- Ik ben er niet – Lize Spit
- Period Talk – Sofie Vanherpe
- Een leven na jou – Jojo Moyes
- Het zusje van – Carlie van Tongeren
- Schim en schaduw – Leigh Bardugo
- Middernachtbibliotheek – Matt Haig
- De orchideeëntuin – Lucinda Riley
- Maar je ziet er helemaal niet autistisch uit – Bianca Toeps
- Stoorzender – Arjen Lubach
- De kleine prins – Antoine de Saint-Exupéry
- Daar waar de rivierkreeften zingen – Delia Owens
- Alles wat je lief is – Nicola Yoon
- Cilka’s keuze – Heather Morris
- De vanger in het graan – J.D. Sallinger
- Zoete zoete wraak BV – Jonas Jonasson
- Het smelt – Lize Spit
- The miracle morning – Hal Elrod
- Druks – Francien Regelink
- De onsterfelijken – Chloe Benjamin
- Ons huis staat in brand – Greta Thunberg
- Wintereiland – Jenny Colgan
- Het einde van de eenzaamheid – Benedict Wells
- De sterrengever – Jojo Moyes
- Het moois dat we delen – Ish Ait Hamou
- De boekenjagers
- Een werkweek van 4 uur – Timothy Ferris
- Het familieportret – Jenna Blum
- Het duurzame gezin
- Prachtige wereld, waar ben je – Sally Rooney
- Dreiging en duisternis – Leigh Bardugo
- Een steekje los – Iris ter Haar
- Miljonair met een gewone baan – Oede-Jan Postma
- Unwritable – Lotte Van de Noort
- Het meisje dat bleef leven – Luca Crippa
- De acht bergen – Paolo Cognetti
- Als je hartslag wegvalt – Christine Geysen
- Ik ga leven – Lale Gül
- Victoria – Daisy Goodwin
- De Grijze jager, de ruïnes van Gorlan – John Flanagan
- Pupil – Julie Kagawa
- De hemel is altijd paar – Sholeh Rezazadeh